Dörtdizelik bir nazım biçimidir. Uyak örgüsü aaba'dır. Konusu daha çok şairin dünya
görüşüne ve felsefi düşüncelerine yöneliktir.
Edebiyatımızda bu türün en başarılı son
temsilcisi Yahya Kemal'dir.
Rubai gibi dört dizelik
bir nazım biçimidir. Edebiyatımızda en çok tuyuğ yazmış şair Kadı Burhanettin'dir. Bu biçim yalnızca Türk edebiyatına özgüdür. (Rubai, edebiyatımıza İran
edebiyatından geçmiştir).
Biçim bakımından murabba'ya benzer. Çoğunlukla bestelenmek için yazılır. Bu biçim
de tuyuğ gibi yalnızca Türk edebiyatına özgüdür. "Şarkı" biçiminin
yaratıcısı ve son güçlü şairi Nedim'dir.
Terkib-i Bent
Bentlerlekurulan bir nazım biçimidir. Her bent, sayısı 5-10 arasında değişen beyitlerden oluşur.
Bendin son beytine "vasıta beyti" denir. Terkib-i bentte vasıta beyti her beytin sonunda değişir ve vasıta beyti mutlaka kendi
içinde uyaklı olur.
Terkib-i bentlerde genellikle talihten ve
hayattan şikayetler, dini, tasavvufi,
felsefi düşünceler anlatılmış, toplumsal yergi niteliğinde eleştirilere yer verilmiştir.
Terci-i Bent
Biçim bakımından terkib-i bente benzer; ancak vasıta beyti her bendin sonunda değişmez
ve aynen tekrarlanır. Konularında daha çok Tanrının gücü, evrenin sonsuzluğu,
doğanın ve yaşamın karşıtlıkları vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder