İSTEDİĞİNE BURADAN DA ULAŞABİLİRSİN!..

birsorubiryanıt / ARADIĞINIZDAN FAZLASI

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

Divan edebiyatı bentlerle kurulan nazım biçimleri nelerdir?




Dörtdizelik bir nazım biçimidir. Uyak örgüsü aaba'dır. Konusu daha çok şairin dünya görüşüne ve felsefi düşüncelerine yöneliktir.
Edebiyatımızda bu türün en başarılı son temsilcisi Yahya Kemal'dir.


Rubai gibi dört dizelik bir nazım biçimidir. Edebiyatımızda en çok tuyuğ yazmış şair Kadı Burhanettin'dir. Bu biçim yalnızca Türk edebiyatına özgüdür. (Rubai, edebiyatımıza İran edebiyatından geçmiştir).
Dört dizelik kıtalardan oluşur. Bent sayısı 3-7 arasında değişir. Her konuda yazılır.
Biçim bakımından murabba'ya benzer. Çoğunlukla bestelenmek için yazılır. Bu biçim de tuyuğ gibi yalnızca Türk edebiyatına özgüdür. "Şarkı" biçiminin yaratıcısı ve son güçlü şairi Nedim'dir.
Terkib-i Bent
Bentlerlekurulan bir nazım biçimidir. Her bent, sayısı 5-10 arasında değişen beyitlerden oluşur. Bendin son beytine "vasıta beyti" denir. Terkib-i bentte vasıta beyti her beytin sonunda değişir ve vasıta beyti mutlaka kendi içinde uyaklı olur.
Terkib-i bentlerde genellikle talihten ve hayattan şikayetler, dini, tasavvufi, felsefi düşünceler anlatılmış, toplumsal yergi niteliğinde eleştirilere yer verilmiştir.

Terci-i Bent
Biçim bakımından terkib-i bente benzer; ancak vasıta beyti her bendin sonunda değişmez ve aynen tekrarlanır. Konularında daha çok Tanrının gücü, evrenin sonsuzluğu, doğanın ve yaşamın karşıtlıkları vardır.

Dört Haftada Mükemmel Bir Okuma Hızı



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder