A) Beyitlerle Kurulanlar
Gazel: Özellikle
aşk, güzellik ve içki konusunda yazılmış belirli biçimdeki şiirlere denir.
Beyit sayısı genellikle 5-15 arasında değişir. Uyak düzeni, aa / ba / ca...
biçimindedir. İlk beytine "matla", son beytine ise "makta"
adı verilir. Bir gazelin en güzel beytine "beyt-ül gazel", şairin
mahlasının bulunduğu beyte de "mahlas beyit" denir.
Beyitleri arasında anlam birliği bulunan gazele "yek-âhenk", aynı güç ve
güzellikte beyitlerden oluşan gazele de "yek-âvâz" adı verilir.
Kaside: Din ve devlet büyüklerini övmek amacıyla belirli kurallar içinde yazılan uzun şiirlerdir.
En az 33, en çok 99 beyitten oluşur. Kasidenin en
güzel beytine "beyt-ül kasid", şairin mahlasının bulunduğubeyte de ‘’taç-beyit" adı verilir.
Mesnevi: Her beyti kendi içinde uyaklı
uzun nazım biçimidir.
Beyit sınırlaması yoktur. Bir anlamda Divan
edebiyatında manzum hikayelerin
yazıldığı bir biçim olarak
da tanımlayabiliriz. Mevlana’nın ünlü
tasavvufi mesnevisi 2.700 beyitten oluşur.
Müstezat: Gazelin özel bir biçimine denir. Uzun dizelere kısa bir dize eklenerek yazılır. Uzun
ve kısa dizeler gazel gibi kendi aralarında uyaklanır. Kısa dizelere "ziyade"
adı verilir.
B) Bentlerle Kurulanlar
Rubai: Dört
dizelik bir nazım biçimidir. Uyak örgüsü aaba'dır. Konusu daha çok şairin dünya
görüşüne ve felsefi düşüncelerine yöneliktir.
Edebiyatımızda bu türün en başarılı son
temsilcisi Yahya Kemal'dir.
Tuyuğ: Rubai gibi dört dizelik
bir nazım biçimidir. Edebiyatımızda en çok tuyuğ yazmış şair Kadı Burhanettin'dir. Bu biçim yalnızca Türk edebiyatına özgüdür. (Rubai, edebiyatımıza İran
edebiyatından geçmiştir).
Şarkı: Biçim bakımından murabba'ya benzer. Çoğunlukla bestelenmek için yazılır. Bu biçim
de tuyuğ gibi yalnızca Türk edebiyatına özgüdür. "Şarkı" biçiminin
yaratıcısı ve son güçlü şairi Nedim'dir.
Terkib-i Bent: Bentlerle
kurulan bir nazım biçimidir. Her bent, sayısı 5-10 arasında değişen beyitlerden oluşur.
Bendin son beytine "vasıta beyti" denir. Terkib-i bentte vasıta beyti her beytin sonunda değişir ve vasıta beyti mutlaka kendi
içinde uyaklı olur.
Terkib-i bentlerde genellikle talihten ve
hayattan şikayetler, dini, tasavvufi,
felsefi düşünceler anlatılmış, toplumsal yergi niteliğinde eleştirilere yer verilmiştir.
Terci-i Bent: Biçim bakımından terkib-i bente benzer; ancak vasıta beyti her bendin sonunda değişmezve aynen tekrarlanır. Konularında daha çok Tanrının gücü, evrenin sonsuzluğu,
doğanın ve yaşamın karşıtlıkları vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder