birsorubiryanıt Arşivinde Ara

birsorubiryanıt / ARADIĞINIZDAN FAZLASI

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

Nerelerde ulama yapılamaz?



Türkçede ünsüzler tek başına okunamaz ve hece oluşturamaz. Ünsüzlerin okunabilmesi ve hece oluşturabilmesi ünlülere bağlıdır. Bu yüzden ünsüzler ünlüleri kendilerine çekerek hece oluşturmaya çalışır.

Konuşma dilinde bu özelliğin göz önünde bulundurulması, başka bir söyleyişle bir sözcüğün sonundaki ünsüzün diğer sözcüğün başındaki ünlüye bağlanarak okunması (ulama yapılması) söze akıcılık kazandırır.

Ancak şartlar uygun olsa da noktalama işareti olan sözcükler arasında söze akıcılık kazandırılamaz. Başka bir söyleyişle ulama yapılamaz. Çünkü noktalama işaretleri  durmayı, duraksamayı (uzun ya da kısa) belirten işaretlerdir.

Uygulama

Sabahleyin erkenden kapıyı açar, uzaklara çok uzaklara bakar, belki bir gün, belki bir gün anlayacak annen beni, diye seslenirdim. Ancak, bilirdim ki hiçbir zaman anlamayacaktı beni. Bilsem de söylerdim o sözü nedensizce.

sabahleyin erkenden / ulama yapılabilir
açar, uzaklara / ulama yapılamaz
çok uzaklara  / ulama yapılabilir
gün anlayacak  / ulama yapılabilir
anlayacak annen  / ulama yapılabilir
seslenirdim. Ancak  / ulama yapılamaz
zaman anlamayacaktı  / ulama yapılabilir
söylerdim o  / ulama yapılabilir

Hiç yorum yok: